ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

۳ ترکیب عطفی گزاره ها

 

۲-۱. ترکیب عطفی گزاره ها ‹‹ Conjunction of propositions ›› : اگر p و q دو گزاره باشند، ترکیب عطفی آن ها، یعنی p q  یک گزاره ی مرکب است. نماد ‹‹ ›› در فارسی به معنی ‹‹ و ›› بکار می رود. مثلا ً اگر p  گزاره ی ‹‹ چراغ روشن است ›› و q  گزاره ی ‹‹ 2 عددی فرد است ›› باشد ، ترکیب عطفی  p q  به صورت ‹‹ چراغ روشن است  و 2 عددی فرد است  ›› می باشد. در هر ترکیب عطفی ِ p q ، به هر یک از  p و q یک مؤلفه گفته می شود.مؤلفه های p  و q خود می توانند یک گزاره ی ساده یا مرکب باشند. در گزاره ی مرکب p q، که مولفه هایش گزاره هایی ساده اند ، 4 حالت زیر وجود دارد :

الف:  p درست  و q درست

ب‌ : p درست و q نادرست

ج :‌ p نادرست  و q درست

د :  p نادرست و q نادرست

این حالت های ممکن را حالت های منطقی یا امکان های منطقی گویند. جدول ارزشی یک ترکیب عطفی از دو گزاره ی ساده ی p و q  به صورت زیر است :

p q

q

p

T

F

F

F

T

F

T

F

T

T

F

F

جدول ۲

 

 از جئول ۲ پیداست که :  ترکیب عطفی  گزاره ها  هنگامی درست است که  ثمام مؤلفه ها درست باشند. در دیگر حالت ها نادرست است. این بیان در گفتگو های روزانه نیز صادق است. مثال ‹‹ چراغ روشن است  و 2 عددی فرد است  ›› تنها در صورتی درست است  که هریک از گزاره های ‹‹ چراغ روشن است ›› و‹‹ 2 عددی فرد است ›› درست باشند.

۳


 صفحه های قبل :  ( 2 ) ،  ( ۱ )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد