ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

۲۰. برهان غیر مستقیم

 

۲. برهان غیر مستقیم  « برهان خلف » :

 در برهان خلف، نقیض نتیجه را به مفروضات می افزاییم و با استفاده از قواعد، به یک تناقض می رسیم. با رسیدن به تناقض برهان کامل می شود.

 مثال ۴ : حکم زیر را با استفاده از برهان خلف ثابت کنید .

اگر من در این درس شرکت کنم و زیاد درس بخوانم، آنگاه نمرات خوبی می گیرم .

اگر نمرات خوبی بگیرم ،اآنگاه خوشحال می شوم.

من خوشحال نیستم.

بنابراین یا من  در این درس شرکت نکرده ام یا زیاد درس نخوانده ام.

حل :  گزاره های زیر را در نظر می گیریم :

من در این درس شرکت می کنم : p

من زیاد درس می خوانم : q

من نمرات خوبی می گیرم  : r

من خوشحال هستم : s

بنابراین

۱.  

۲.

۳. s~

۴.      برهان خلف

۵.  p q                 از ۴- دمورگان

۶.  r                        از ۱و ۵  قیاس استثنایی

۷.  s                       از ۲ و ۶ قیاس استثنایی

۸.               از ۳و ۷ عطف

شماره ۸ یک تناقض است. بنابراین حکم به برهان خلف برقرار است .

که شماره ۸ یک تناقض است . پس حکم به برهان خلف برقرار است.

این مثال را می توان با استفاده از برهان مستقیم نیز حل نمود‌:

۴.                 از ۲ و نکته ۱

۵.                      از ۴ و قانون دمورگان

۶. r~                              از ۵ و رفع مؤلفه

۷.       از ۱ و عکس نقیض

۸.                  از ۶و ۷ و قیاس استثنایی

۹.                  از  ۸ و قانون دمورگان.

 

انتخاب روش حل ِ یک حکم، به سلیقه و تجربه فرد بستگی دارد. اما همه سوال ها را نمی توان با برهان خلف ثابت کرد و همچنین همه سوال ها را نمی توان به روش مستقیم ثابت کرد. باید توجه کرد که در روش مستقیم، با استفاده از فرض ها و قواعد استنتاج به نتیجه دست می یابیم  اما در روش غیر مستقیم، نشان می دهیم که با درست فرض کردن ِ نقیض نتیجه، به یک گزاره ی نادرست « تناقض »  می رسیم ، که نشان می دهد نتیجه خود گزاره ای درست است.

  - ۲۰ -


 صفحه های قبل : « ۱۹ » ، « ۱۸ » ،  « ۱۷ » ،   « ۱۶ »  ،  « ۱۵ »  ، « ۱۴ » ، « ۱۳ » ،  « ۱۲ » ،  « ۱۱ » ، « ۱۰ » ،  « ۹ » ، « ۸ » ، « ۷ » ،  « ۶ » ،  « ۵ » ،  « ۴ » ،  « ۳ » ،  « ۲ »  ،  « ۱ »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد