ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

ستارگان ریاضی ۸۳

هدف ما ایجاد یک منبع سرشار ریاضی است، ادامه فعالیت های ما در سایت ریاضیات ایران با آدرس www.irmath.com پیگیری می شود منتظرتان هستیم

۵. تصریح مجموعه ها و مجموعه ی توانی

 

 تصریح مجموعه ها :

اگر A  و B  دو مجموعه باشند، با استفاده از۶ عمل معرفی شده در اعمال مجموعه ها، می توان به مجموعه هایی جدید دست یافت. یک روش دیگر برای ساختن مجموعه ای جدید از مجموعه ی مفروض A، مشخص کردن عناصری از مجموعه ی A است که در یک ویژگی صدق می کنند. یعنی اگرA یک مجموعه باشد، با مشخص کردن گزاره ای مانند ، می توان مجموعه ی A را به دو مجموعه ی مجزا تقسیم کرد:

۱. مجموعه ای شامل آن عنصرها از A که به ازای آنها گزاره ای درست باشد.  

۲. مجموعه ای شامل آن عنصرها از A که به ازای آنها گزاره ای نادرست باشد.

در ریاضیات و در نظریه ی مجموعه ها، همواره حالت ۱ مورد توجه است. یعنی اگر A  یک مجموعه و گزاره ای روی A  باشد، همواره مجموعه ی آن عنصرها از A  که به ازای آنها گزاره ای درست باشد،‌ مورد توجه است. این مجموعه را به صورت نشان می دهند. به این نماد ، نماد مجموعه ساز می گویند.

این موضوع در اصول موضوعه ی مجموعه ها به اصل موضوع تصریح شهرت دارد. 

در صورتی که حالت دوم مورد نظر باشد، این گونه بیان می شود : مجموعه ی آن عنصرها از A  که به ازای آنها ~ گزاره ای درست باشد. نماد مجموعه ساز آن به صورت  می باشد.

 

 مجموعه ی توانی :

یک روش دیگر ساختن یک مجموعه ی جدید از مجموعه دلخواه A ، استفاده از مجموعه ی توانی است. اگرA یک مجموعه ی دلخواه باشد، می توانیم مجموعه ای بسازیم که عنصر های آن شامل زیر مجموعه های A باشد.

در اصول موضوعه ی مجموعه ها ، متناظر با هر مجموعه ی A، مجموعه ای شامل تمام زیر مجموعه های A، وجود دارد که به آن مجموعه ی توانی A گویند.

مجموعه ی توانی A را با نماد نشان می دهند و به صورت زیر تعریف می شود :

=.

  - ۵ -


صفحه قبلی : « ۴ » ، « ۳ » ،   « ۲ » ،  « ۱ »

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد